Sidor

söndag 15 mars 2015

20 min Max

Denna vecka har gått riktigt bra träningsmässigt och det börjar kännas som att jag börjar bli redo för tävlingssäsongen. Bestämde mig för 2 dagar sedan att det var dags och köra ett nytt 20 minuters test, för att se om kroppen har svarat bra på senaste tidens träning.

Jag kör dessa test inomhus på min tävlingscykel för att få rätt sitt position etc. Min största motståndare när det kommer till dessa 20 min tester är det mentala. Av någon anledning så har jag riktigt svårt att köra 20 min intervaller inomhus, vet inte riktigt varför men jag måste verkligen ladda ordentligt för att kunna genomföra dessa pass. Så normalt när jag kör tröskelintervaller inomhus så kör jag numera 15 min intervaller och fler repetitioner istället, det verkar passa mig bättre och jag känner att jag får ut mer utav träningen. Men ibland går det inte och komma undan dessa 20 min intervaller så jag började ladda mentalt redan för 2 dagar sedan, så att jag skulle vara redo för dessa långa minuter.

Sist jag körde lyckades jag snitta 385 watt så målet för dagen var att komma nära 400 watt i snitt. Jag gick ut lite mer försiktigt än sist då jag sprängde mig med ca 5 min kvar. Första 5 min gick fruktansvärt segt och det kändes som sekunderna i princip stod stilla, bestämde mig sedan för att försöka öka lite för att se om segheten kunde släppa. Men det fortsatte att kännas grymt segt och bestämde tillslut för att trycka bort tiden, sedan bara köra på känsla och det var ett smart val. Lyckades komma in i race mode och körde på ordentligt och efter vad som som kändes som en evighet så kollade jag tiden och den visad nu 19 min, så nu gällde det och klämma ur det sista ur benen.

Lyckades snitta 399 watt och hade en morgon vikt på 69,5 kg så watt/kg blev 5,74, blev en skaplig ökning iallafall.

På torsdag bär det va till Mallorca för nästan två veckors träning och tävling, hoppas på att vädret ska bli skapligt. Kommer även detta läger publicera vilken sorts träning jag kör och även lite siffror.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar