Sidor

lördag 28 mars 2015

Besvikelse

Blir tyvärr ingen tävling för min del idag, vaknade upp med halsont. Tänkte först att jag snarkat hela natten och det var därför jag hade ont. Så bestämde mig för att gå upp och käka lite frukost och se om det försvann. Nu 1h senare kan jag konstatera att det tyvärr inte blivit bättre,känner mig inte direkt dunder förkyld men inte heller tillräckligt bra för att tävla. Känns riktigt tråkigt då det är detta man sett fram emot hela veckan. Men det är bara och ta nya tag, förutom 3 dagar med magsjuka i februari så är det första gången på 6 månader som jag har en liten förkylning. 

Det här med och ställa in tävlingar/träningar tycker jag är väldigt jobbigt, det är som ett litet krig som pågår mellan hjärna och hjärta. Hjärnan säger åt mig att vara smart och inte riskera hälsan medan hjärtat mer än gärna vill tävla/träna. Jag har under min cykelkarriär låtit hjärtat bestämma åtskilliga gånger ibland har det gått bra men för det mesta har det slutat med längre sjukdomsperioder/skadeperioder. Av personlig erfarenhet så är det också väldigt lätt att hamna i en ond cirkel när man tävlar/tränar när man inte känner sig frisk. Har mer än 1 gång varit med om och missat ett par månader eller mer av träning/tävling pga att man vill tillbaka så fort som möjligt efter sjukdom/skada. Man pushar kroppen mer än vad den klarar av och det slutar med att man är tillbaka på ruta ett.

Så mitt tips till unga cyklister/idrottare ta det försiktigt när det kommer till sjukdomar och skador, hellre en extra vilodag och vara helt säker på att man är frisk än att chansa och kanske bli sjuk/skadad igen.

 


1 kommentar:

  1. Det blir fler tävlingar, som du skriver ingen mening med att utmana ödet och spoliera resten av säsongen. Keep it up! =)

    //Fritz

    SvaraRadera